سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«موتور برق» وسیله صید؛ وقتی ماهیها دچار برقگرفتگی میشوند

«موتور برق» وسیله صید؛ وقتی ماهی‌ها دچار برق‌گرفتگی می‌شوند


 

  • «موتور برق» وسیله صید؛ وقتی ماهی‌ها دچار برق‌گرفتگی می‌شوند
    به گزارش مجله محیط زیست صلح

    خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: نگاهی به روش‌های صید در رودخانه‌ها و طبیعت نشان می‌دهد که برخی شکارچیان برای زیاده‌خواهی‌های خود دیگر مرزی نمی‌شناسند و حتی با حمل موتورهای برق به قلب طبیعت این حرکت تپنده را با برق‌گرفتگی متوقف می‌کنند.

    این در حالی است که امروزه موتورهای برق در کنار دیگر تجهیزاتی که شکارچیان برای شکار با خود به کوه، دشت و رودخانه می‌برند به جزو جدایی‌ناپذیر امکاناتی تبدیل‌شده که از شکارچیان کشف می‌شود تا در برخورد اول این سؤال از ذهنمان خطور کند که این موتوربرق در شکار چه کمکی به شکارچیان می‌کنند که البته جواب این سؤال چندان شنیدنی نیست.

    در این روش شکارچیان با درست کردن یک المنت و قرار دادن آن در آب رودخانه زمینه مرگ همه آبزیان موجود در رودخانه را فراهم می‌کنند چون فشاربرقی که به رودخانه از طریق موتوربرق وارد می‌شود حیات را به‌طور کامل در رودخانه‌ها از بین می‌برد.

    دستگیری متخلفان صید غیرمجاز ماهی

    رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پلدختر در این رابطه از دستگیری متخلفان صید غیرمجاز ماهی با موتوربرق در  این شهرستان خبر داد.

    امیر محمدی نژاد در این خصوص اظهار داشت: در پی گشت و کنترل در ایام تعطیلات عید فطر در حوزه استحفاظی شهرستان پلدختر نیروهای یگان اجرایی این شهرستان با سه نفر متخلف برخورد کردند.

    وی ادامه داد: این متخلفان با موتوربرق اقدام به صید غیرمجاز ماهی در رودخانه «زال» کرده بودند.

    صید با استفاده از موتوربرق ضمن ایجاد خطر جانی برای صیادان، تلفات و خسارات زیادی را به آبزیان وارد می‌کندمحمدی نژاد بیان کرد: در جریان این عملیات ضمن دستگیری متخلفان تعداد 39 قطعه ماهی به همراه یک دستگاه موتوربرق و مقداری کابل از آن‌ها کشف و ضبط شد.

     رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پلدختر با اشاره به اینکه صید با استفاده از موتوربرق ضمن ایجاد خطر جانی برای صیادان، تلفات و خسارات زیادی را به آبزیان وارد می‌کند، یادآور شد: این روش باعث اتلاف بسیاری از آبزیان موجود در اکوسیستم آبی می‌شود.

    وی از تمامی دوست داران طبیعت درخواست کرد هرگونه تخلف زیست‌محیطی را به نزدیک‌ترین اداره محیط‌زیست و یا سامانه 1540 اطلاع دهند.

    لزوم فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها

    مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان هم با اشاره به مرگ تأسف‌بار آبزیان در این روش، عنوان کرد: فشار برقی که بر رودخانه از طریق موتوربرق وارد می‌شود حیات را به‌طور کامل در رودخانه‌ها از بین می‌برد.

    فتحی بیرانوند بیان کرد: این در حالی است که بارها پیش‌آمده که در این روش حتی برخی از شکارچیان خود نیز دچار برق‌گرفتگی شده‌اند.

    وی با ابراز تأسف از این شیوه شکار خواستار فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها در این زمینه شد و گفت: طبیعت و محیط زیست میراث گران‌بهایی است که نباید به‌راحتی آن را از دست بدهیم تا این سرمایه برای نسل آینده نیز باقی بماند.

    بنابراین گزارش صید ماهی با جریان الکتریسیته از روش‌های بسیار آسیب‌زننده به «محیط آبی» است که موجب کشتار گسترده آبزیان خواهد شد، بر اساس ولتاژ این دستگاه شعاع عمل آن‌ها متغیر و علاوه بر ماهیان دیگر موجودات آبزی، حیوانات و پرندگانی که در حال استفاده از آب رودخانه بوده و درواقع به‌نوعی با آب در ارتباط هستند، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین، از ادامه حیات بازمی‌مانند. به همین خاطر این روش صید ماهی، ممنوع و غیرقانونی است.

    شایان‌ذکر است صید ماهیان با این روش بر اساس ماده 13 بند(ج) قانون شکار و صید و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و افراد متخلف بعد از تشکیل پرونده و تنظیم صورت‌جلسه برای رسیدگی و سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی معرفی می‌شوند.

    بازنشر مطالب و اخبار گروه خبری

    خبرگزاری مهر

    اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح برای ما ارسال نمایید.

    خبریار صلح

    قوانین خبریار صلح

    1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
    2. شما می توانید از بخش خبریار صلح، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
    3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
    4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
    5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
    6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
    7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
    8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

    گروه وبگردی و خبریار صلح